Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Kjeldsberg Kaffe

Forfatter: Gourmet

Kjeldsberg Kaffe

På Nyhavna, med utsikt utover Trondheimsfjorden, ligger Kjeldsberg Kaffebrenneri på en av byens flotteste industritomter. I de gamle lokalene til det kjente Probat Kaffebrenneri, brenner og foredler Kjeldsberg Kaffe i dag utelukkende sertifiserte kvalitetskaffebønner.

Fra venstre: Økonomisjef Johnny Eggen, daglig leder Jan Erik Grimsholt og markedskoordinator Malin Wemunstad.


Ut av porten kommer de gule, umiskjennelige kaffeposene mange nordmenn trykker til sitt bryst, og som er en viktig del av en vellykket hverdag. 

 

En tydelig del av bybildet

Allerede i 1856 etablerte Rasmus F. Kjeldsberg sin kolonialforretning i Trondheim. Forretningen blomstret, og Kjeldsberg supplerte ‘trondhjemmere’ med varer fra alle himmelstrøk. Kaffe var da som nå en av de viktigste handelsvarene, og Kjeldsberg-kaffen ble tidlig en bestselger. På Trøndelag Folkemuseum på Sverresborg blir man møtt med en stor veggreklame for R. Kjeldsberg, noe som understreker at Kjeldsberg er levende historie.

 

Et rendyrket kaffebrenneri

R. Kjeldsberg, som var handelsnavnet på selskapet, utviklet seg etterhvert til å bli en av landets største kolonialgrossister. Da dagligvarehandelen på nittitallet opplevde store omveltninger, og kjedene overtok grossistleddet selv, solgte Kjeldsberg grossistvirksomheten sin til Reitan. Kjeldsbergs grossistvirksomhet ble innlemmet i REMAsystemet i 1997, og samme år overtok Kjeldsberg alle aksjene i det kjente Probat kaffebrenneri. Kjeldsberg hadde hatt interesser i Probat siden 1960, men fra 1997 skulle navnet på brenneriet bli Kjeldsberg Kaffebrenneri AS. Kjeldsberg var nå blitt et rendyrket kaffebrenneri med fullt fokus på kaffe av høyeste kvalitet. I dag eies Kjeldsberg Kaffebrenneri AS av familiene Kjeldsberg, Reitan og Lykke, og er et hundre prosent trøndersk selskap, der alle eierne har lange handels- og kjøpmannstradisjoner.

 

Et sortiment kaffedrikkere liker

All kaffe i Kjeldsbergs sortiment stammer fra sertifiserte kaffedyrkere, og kaffebønnene er sporbare tilbake til område og avling. «Som den eneste av landets tre store industribrennerier, har vi valgt å kun kjøpe sertifisert kaffe», forteller daglig leder Jan Erik Glimsholt. «I tillegg til at forbrukere stadig blir mer opptatte av hvor mat og næringsmidler kommer fra, er det ikke minst viktig for oss som en stor kaffekjøper å handle med god samvittighet», poengterer Jan Erik videre. «Måten vi kjøper kaffe på sikrer kaffebonden riktig pris og arbeidsvilkår», legger økonomisjef Johnny Heggem til. Kjeldsberg kjøper kaffe fra de fleste kaffeproduserende land, men importen fra Brasil står for mer enn 50 % av totalimporten. Selve ‘motoren’ i Kjeldsbergs sortiment er den legendariske gule posen med filtermalt kaffe. Dette er den soleklare favoritten, og en eksklusiv blend av kaffe fra Brasil, Colombia, Sentra-Amerika og Afrika. «Denne blandingen er levende, og må justeres gjennom hele året for at smaken skal holdes mest mulig lik til enhver tid», forklarer Jan Erik. «Ønsker våre kunder andre alternativer, brenner vi også en mørkere variant, og ikke minst har vi flere spennende ‘limited edition’- varianter og såkalt ’single origin’-kaffe, der alle bønnene kommer fra samme plantasje», kan Malin fortelle. «Vi kan garantere at om du liker kaffe, vil du garantert like en av kaffevariantene som brennes her hos oss på Kjeldsberg», sier en smilende Jan-Erik.

 

Fokus på den profesjonelle kunden

Selv om hoveddelen av kaffen som produseres på Kjeldsberg selges gjennom dagligvarehandelen, er satsningen på horeca viktig for Kjeldsberg. «For oss er samarbeidet med Servicegrossistene viktig når det gjelder å nå frem til de profesjonelle kundene», forteller Jan Erik. «Vi har også den glede av å produsere Servicegrossistenes egen kaffe, og slik tillitt setter vi veldig pris på.» Jan Erik forteller videre at Kjeldsberg kan hjelpe Servicegrossistenes kunder med å sette sammen et velfungerende og lønnsomt kaffekonsept, uansett hva slags serveringssted du driver. «Vi liker Servicegrossistenes ‘drive’ og fleksibilitet, og når det kommer til kaffe ønsker vi å vise kundene de samme kvaliteter», avslutter Jan Erik.