Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Nova Sea – Lakseoppdrett sikrer et levende kystsamfunn

Forfatter: Gourmet

Nova Sea – Lakseoppdrett sikrer et levende kystsamfunn

Helt siden den første oppdrettskalen ankom øya Lovund med sjøfly i 1972, har Nova Sea vært en foregangsbedrift innen lakseoppdrett i Nord-Norge.

Bilde: Chris Martinussen

 

Langs hele Helgelandskysten, fra Vega i sør til Gildeskål i nord, har Nova Sea oppdrettsanlegg. Med slakteri og administrasjon på Lovund er Nova Sea en hjørnestensbedrift på den vakre øya i havgapet.

 

Laks – redningen for Lovund

Fraflytting av kystsamfunn har vært et problem i Norge lenge, og de to lærerne Steinar Olaisen og Hans Petter Meland fra Lovund i Lurøy kommune ønsket virkelig å gjøre noe for å redde bygda og øya. På 70-tallet sviktet det tradisjonelle seifisket, og fiskebrukene ble lagt ned. Uten fiskeflåte eller fiskebruk ville ikke øysamfunnet Lovund holde ut lenge. Steinar og Hans Petter hadde fått med seg at noen aktører på Trøndelagskysten forsøksvis hadde begynt med lakseoppdrett. Da den første oppdrettslaksen ble slaktet i 1971, var det på det rene at lakseoppdrett var noe som måtte prøves på Lovund. Flybåren, levende laks i plastposer ankom Lovund i 1972, og eventyret som etter år med svette, tårer og hardt arbeid senere skulle bli redningen for øya, var i gang.

 

Ærlighet og nøkternhet

Etter mange nedturer i forsøk på lakseoppdrett på Lovund, skulle laksepionerene Steinar Olaisen og Hans Petter Melands slit endelig bære frukter. I dag bor det ca. 500 mennesker på den lille øya, og blant Nova Seas ca. 300 ansatte, jobber 150 mennesker på hovedkontoret og slakteriet på Lovund. Nova Sea sin suksess er tuftet på gründernes opprinnelige leveregler om ærlighet og nøkternhet, i kombinasjon med kvalitet og bærekraft. Den optimismen som har rådet helt fra de tidligste, mer eller mindre mislykkede forsøkene med lakseoppdrett, er helt klart fasiten til den suksessen Nova Sea og lokalsamfunnet opplever i dag.

 

Mat til hardtarbeidende mennesker

Som ansatt på et fiskebruk må man være forberedt på endel tunge tak, og en fysisk krevende arbeidsdag. Jobben må utføres enten det er storm og regn, eller havblikk og sol fra skyfri himmel. En viktig motivasjonsfaktor på Nova Sea er bedriftskantinen som hver dag forpleier en toskifts arbeidsstokk med god og smakfull mat. Som medlem i FIAS Fiskerinæringens innkjøpsselskap AS, benytter Nova Sea seg av den gunstige avtalen de har med Servicegrossistene når det kommer til innkjøp av mat og storhusholdningsvarer. Servicegrossisten Arne Sjule AS i Mo i Rana forsyner Nova Sea på Lovund med alt kantinen trenger. Selv om laks i alle former naturlig nok er meget populært blant de ansatte, er litt variasjon i kostholdet også kjærkomment. Nils Johan Jensen er innkjøpsansvarlig hos Nova Sea, og han kan fortelle at han bare har hørt lovord om kantinen, både fra ansatte, besøkende og kunder. «Kantinen blir det naturlige samlingsstedet, og det er helt tydelig at her trives folk», forteller Nils Johan. Kantinen tilbyr et variert utvalg, og med 15 forskjellige nasjonaliteter i arbeidsstokken, er det viktig at alle må finne noe de liker. Nils Johan forteller videre at kantinen for en tid siden hadde asiatiske matdager, noe som ble en formidabel suksess.

 

En øy krever nøye planlagt logistikk

Lovund, som den vakre plassen på jord den er, kjent for å være et av de største hekkeområdene for lundefugl, er like fullt en øy. Dette betyr at logistikken må planlegges nøye. Nova Sea AS er drillet til fingerspissene på dette som leverandør av fersk laks, men Nova Sea krever også det samme av leverandørene sine. Om man ikke rekker fergen eller tar hensyn til rådende væromstendigheter, kan dette ha svært uheldige følger. Nils Johan kan heldigvis fortelle at de i Servicegrossistene Arne Sjule har funnet en leverandør som virkelig leverer. «Punktlighet, leveringsdyktighet og personlig service kjennetegner Servicegrossistene», sier Nils Johan. «Om det skulle være leveringsproblemer på enkelte varelinjer, blir alltid dette avklart på forhånd og erstatningsvarer skaffet. – Vi får aldri kjedelige overraskelser når vi pakker ut varene!» Med disse lovordene fra Nils Johan på Nova Sea, takker Gourmet for hyggelige tilbakemeldinger og ønsker alt godt til øyfolket på Lovund.

 

Les mer om fisk i Gourmet nr. 1 2021