Tilbake til jobbhverdag, studier og uteliv

Noen gode råd til hva du bør ha i kjøla og på menyen denne høsten.
Høstsemesteret er i gang for fullt – og det merkes. Vi har tatt for oss alt fra kiosker og kantiner til barer, hoteller og nattmat, og funnet frem noen gode driftstips, basert på ferske, Nordiske trender for høsten 2025.
Kiosker og convenience
- nær studiesteder og kollektivknutepunkt
- Kald drikke on-the-go: Bredde i energidrikker (inkl. sukkerfrie og nye smaker) og sportsdrikker. Vurder midlertidige kjølebur med «ukens energidrikker» og sportsdrikker ved inngangene. OBS: Fra 1. januar 2026 blir det forbudt å selge energidrikk til barn og unge under 16 år.
- Iskaffe og ready-to drink-kaffe er i stor vekst; ha «2 for»-kampanjer tidlig formiddag eller sen ettermiddag, når folk er på farta.
- Grab-and-go mat: Fyll opp med påsmurt (proteinrikt, grove alternativer) og varmholdte klassikere (toast, panini). Plasser nøttemikser og sjokolade i køsonen
- Forslag til kampanje: Studiepakker: Bundl' «kaffe + påsmurt + frukt/nøtter» til fast studentpris før kl. 11.
Kantiner
Her må du selvfølgelig se kundekretsen din an, men her er noen tips som følger aktuelle trender og offentlige råd:
- En meny med gode hverdagsvalg: Proteinrik bakst, grove wraps, salatbarer med korn eller belgvekster.
- Drikke som «oppgraderer» måltidet: Iskaffe eller ready-to-drink-kaffe og lett kullsyreholdig drikke med lavt sukkerinnhold.
- Synliggjør norske råvarer, plantebasert mat og sesongretter.
- Små vaner som følger kostholdsrådene: Plasser vann og sukkerfrie alternativer først.
Barnehager
- Legg en god plan for å følge de nasjonale, faglige anbefalingene for mat og måltid; frukt/grønt, grove kornprodukter, fiskepålegg. Kan barna være med på å lage noen av rettene dere skal ha?
- Lag en god, allergivennlig plan: Standardiser oppskrifter med klare alternativer (gluten/laktose/egg-fritt).
- Vær forberedt på at foreldrene kan komme med spørsmål om mat. Hvis dere har kapasitet: Finn gjerne enkle løsninger for å dele ukemenyen digitalt og vær åpen for innspill.
Casual og burger-restauranter
- Burger som kategori-driver: «Smash»-konseptet er fortsatt i vinden. Lage noen varianter som gjesten kan velge mellom? «Loaded fries» og dipper øker også mersalget.
- En drikkemeny som selger: Klassisk øl på fat, alkoholfritt øl. Tequila/mezal-drinker: Enkel «spicy margarita» eller mezcal highball – for dem som vil ha noe annerledes.
- Kvelder eller helger: «Burger + alkoholfri øl» som kampanjepakke.
Kafeer
- Planlegg for ettermiddagspeaken: Iskaffe eller kaldbrygg + proteinbakst kan gi mersalg. Etter kl. 14: kjøre «happy hour» på kalde drikker?
- En enkel sesongmeny basert på høstsmaker: eple og kanel, pære og ingefær er smaker som passer godt sammen.
- Enkel varmmatservering: Suppe & toast-combo med fast pris: Kjapt og rimelig å servere.
Nå er det høysesong for "mat på farta".
Salgsidéer som virker nå
-
- Bundle smartere: «Kaffe + påsmurt + nøtter» (dag) eller «Burger + alkoholfri øl» (kveld/helg).
- Sesonghylle i kjøleskapet: Nye smaker i energidrikker og sportsdrikker ved siden av iskaffe. Sørg for å gi nyhetene plass i første rekke!
- Egen no/low-seksjon i drikkemenyen – denne kategorien vokser raskt globalt og i Norden.
Bemanning og drift – små grep, stor effekt
-
- Sett opp prepp-lister til staben for ulike topper i løpet av dagen (formiddag/ettermiddag/kveld), for å unngå svinn og få til en sømløs servering
- Lær opp ansatte i to enkle mersalgsreplikker («Vil du ha nøtter eller frukt til?» / «Vi har også denne alkoholfri varianten»).
- Ny sesong: Oppdater deg på sjenkeregler og åpningstider for alkoholsalg i ditt område.
Barer og utesteder
- Stikkord: Back-to-basics + små, lokale twister.
- Sørg for at råvarene til klassikerne sitter; at sitrus, simple, bitters og kvalitetsisen er på plass.
- Gjør en «sommer-til-høst»-oppdatering. Hva med spritz-varianter med pære eller eple? Eller en varm signaturdrikk når gradestokken kryper nedover?
- Tall fra nordiske undersøkelser og fra Vinmonopolet, viser rekordhøy etterspørsel etter alkoholfritt. Vis 3–5 seriøse alternativer i menyen; alkoholfritt øl, mocktails eller ready-to-serve-drikker.
- Interessen for agave (tequila/mezcal) holder stand i barverdenen, også i høst. Ha gjerne én lett, én røykpreget og én cocktailvennlig variant i ermet.
Nattmat-servering
- Bestselgere sent på kvelden: Pizzastykke, kebab/wraps, pølser og «loaded fries» med en god dose topping. Hold menyen smal for en høyere serveringshastighet.
- Fyll opp kjøleskapet med vann, sukkerfri brus, sportsdrikk og alkoholfritt øl
- Forbered løsninger for «klikk-og-hent», digital meny og kontantløs køflyt.
Hoteller
- Lobby-grab’n’go: Ready-to-drink-kaffe, yoghurter, nøtter/sjokolade, (særlig for kurs- og konferansehoteller med tidlige avreiser)
- Barprogram: Klassikere i ukedagene. Større meny helgene, og gjerne en alkoholfri signatur!
- Frokost som konkurransefortrinn: Gjør lokale sesongvarer synlige i buffeten.
Offentlige institusjoner
- kantine, helseinstitusjon, kommune
- Oppdater deg på anbud og krav i din bedrift.
- Sunt og populært: Proteinrike matvarer, grov bakst, lokal mat, fargerikt frukt og grønt, råvarer i sesong og hjemmelaget preg.
- Plassering av drikkealternativer i linjen: Vann først, så sukkerfrie alternativer og kaffe/te. Begrens søte drikker.
Hovedkilder:
vinmonopolet.no, MarketResearch.comIWSR, InstagramRegjeringen.no, Oslo kommuneLovdata, drinksint.com, Future Market Insights
Vi har brukt KI i denne teksten for å hjelpe oss med ideer til innhold og kilder.
Alt du trenger til høsten finner du på sg.no
Starter du høsten på budsjett? Sørg for å legge Godt Kjøp-varer i handlekurven, eller hold deg oppdatert på tilbudskampanjene på sg.no