Oppskriften på en vellykket markedsføring

Slik gjør du serveringsstedet ditt populært digitalt!
De restaurantene som lykkes er de som vet hvem de er, hvem de snakker til og har en tydelig identitet.
– For å lykkes i dagens marked må serveringssteder tenke helhetlig, ikke bare kampanjebasert. Markedsføring handler ikke bare om synlighet, men om å bygge en tydelig og attraktiv merkevare over tid. Gjester velger ikke nødvendigvis det billigste eller nærmeste, men det stedet de har en tilknytning til, eller som andre har anbefalt, sier Mari Dahl Andersen, digital konsulent ved Bennett reklamebyrå.
Hygienefaktorer for 2025
– Mange serveringssteder markedsfører seg uten en tydelig plan, ofte styrt av hvor mye tid de har tilgjengelig. Sosiale medier er ofte deres eneste markedsføringskanal hvor de sporadisk publiserer en post i ny og ne, forteller Mari.
Å ha en digital grunnmur med all informasjon en potensiell kunde trenger for enkel booking, en oppdatert Google bedriftsprofil, godt innhold i sosiale medier og en aktiv kundedialog, er gode hygienefaktorer i 2025.
– Jeg tror mange glemmer at restaurant- og hotellvalg ofte er en prosess som starter digitalt, påpeker konsulenten.
Gode anmeldelser = økt interesse
Gode anmeldelser er avgjørende for restauranter og serveringssteder fordi de påvirker både synlighet, omdømme og kundetilstrømming. Plattformene Google Reviews eller TripAdvisor hjelper bedrifter med å bli mer synlig på nett, og bedre anmeldelser gir restauranten din enda større rekkevidde.
– De serveringsstedene som virkelig skiller seg ut, bruker kundeanmeldelser strategisk både som synlighet i digitale kanaler, og som verdifull innsikt for kontinuerlig forbedring, sier Mari.
Flere kunder og økt omsetning
Folk stoler på anmeldelser like mye som personlige anbefalinger. En restaurant med mange gode anmeldelser vil tiltrekke seg flere gjester – særlig turister som ikke kjenner området og bruker nettet til å finne et sted å spise. Når tidligere gjester deler positive opplevelser, bygger det tillit hos nye kunder. En restaurant med mange gode anmeldelser fremstår som pålitelig og av høy kvalitet, noe som skaper trygghet.
– Å bygge relasjoner og bruke storytelling for å vise hvem de er og skape innhold som gjestene kjenner seg igjen, i er kjempelurt! En sterk merkevare øker sannsynligheten for at du blir valgt igjen og igjen, forteller Mari.
Gratis markedsføring
Hvis du klarer å få kundenen til å gi oppriktige, gode anmeldelser, får du verdifull markedsføring – helt gratis. Når anmeldelsen og innlegg deles på sosiale medier, øker rekkevidden, og dette kan gi restauranten økt trafikk og omsetning. Minst like viktig som selve anmeldelsen er hvordan du svarer på dem. Å svare høflig og profesjonelt på tilbakemeldingene – både positive og negative – er avgjørende for hvordan restauranten din oppfattes.
Digital synlighet kommer ikke av seg selv. Med riktig segmentering kan et serveringssted nå både lokale og tilreisende gjester når de er i beslutningsprosessen.
Konkurransefortrinn
Når gjestene har en god opplevelse, er sjansen større for at de kommer tilbake. Dette ser vi også i anmeldelser: Jo flere gode tilbakemeldinger, jo større er sannsynligheten for at nye kunder velger akkurat din restaurant.
Ved å levere gode matopplevelser, yte god service og aktivt oppfordre fornøyde gjester til å legge igjen en anmeldelse, kan du øke synligheten og tiltrekke deg flere kunder. Dette gir restauranten et solid konkurransefortrinn; hvis to restauranter ligger side om side, vil den med best anmeldelser oftest bli valgt. Får du til å være godt synlig de stedene turistene leter etter et sted å spise, har du et stort fortrinn når du skal å hente inn nye gjester og gjennomgående turister.
– Det kan også være en fordel å tilrettelegge at rettene, lokalet og selve opplevelsen blir mer “Instagram-vennlig”. En stor andel av turister bruker sosiale medier for å dele om reisen sin underveis, da vil delikate retter og en unik presentasjon øke sannsynligheten for at de deler innhold fra din bedrift.
Øv dere på å bli gode på matbilder. Det kan være alt som skal til for å skille dere fra konkurrentene.
Veien til gode anmeldelser – uten å virke for påtrengende...
1. Skap en fantastisk opplevelse
God mat og drikke, utmerket service og en hyggelig atmosfære er grunnlaget for gode anmeldelser. Tilpass deg turistene ved for eksempel å tilby meny på engelsk.
2. Oppfordre gjestene til å legge igjen en anmeldelse, og gjør det enkelt!
Hvis gjesten er fornøyd, kan du si noe enkelt som: “Vi setter stor pris på tilbakemeldinger, og det hjelper oss enormt om du vil skrive en kort anmeldelse!”.
3. Bruk sosiale medier!
Hvis restauranten din har en aktiv profil, er det enklere for gjester å sjekke inn eller tagge dere i innlegg. Dette skaper mer synlighet og interesse.
4. Håndter dårlige anmeldelser riktig
Svar raskt og profesjonelt. Unngå å være defensiv eller kranglete. Lær av tilbakemeldingen og vis ydmykhet.
5. Belønn dine ansatte for gode tilbakemeldinger
Del positive anmeldelser for å vise at god service blir lagt merke til. Kanskje en konkurranse om flest gode tilbakemeldinger blant ansatte kan være motiverende?
Last ned plakat med våre beste tips til turistsesongen her.
Flere gode tips til sommersesongen finner du i siste nummer av Gourmet