This site does not support Internet Explorer 10 or lower. Follow this link to select a different browser.

Gjør uvær til en opplevelse!

Gjør uvær til en opplevelse!

En stormfull dag kan bli en lønnsom hotelldag – hvis du har plan B klar.

Dårlig vær og tomme utfluktsbusser? Perfekt anledning til å gi gjestene en uventet bonusopplevelse.

Når båtturen ryker og fjellheisen stanser, sitter gjestene plutselig inne – sultne og skuffede. Men: Her ligger også muligheten til å gjøre hotellrestauranten til selve høydepunktet.

 

Kurs og kokkekunst

Bruk kunnskapen som allerede finnes på kjøkkenet. Kan dere tilby et raskt matkurs, en intro til lokale råvarer eller kanskje la gjestene lage en rett sammen med kokken? Her får restauranten vist frem personligheten sin – og kjøkkenet blir mer enn bare en produksjonslinje.

Et lite pizzakurs, fermentering på gamlemåten eller et dypdykk i lokale råvarer kan fort bli turens høydepunkt. Ikke glem: Gjestene er ikke bare på ferie, de er på jakt etter opplevelser med sjel.  

 


Mat er kulturopplevelse. Det kan faktisk være spennende for en tilreisende å få et  innblikk i restaurantkjøkkenet ditt.

 

 

Mat som opplevelse

En liten temakveld, lokale smaksprøver, spekemat i lavvoen eller et glass i en rustikk sjøbod? Gjestene trenger ikke mer enn litt hygge og noe godt i glasset for å få roen tilbake. Og de vil huske det – kanskje mer enn båtturen de aldri fikk.

 

Tips: Avklar på forhånd hvem som kan rykke og hjelpe til på kort varsel: En lokal guide, kjøkkenet ditt eller en lokal matprodusent. En god dialog med grossisten din kan også utløse gode råd og ekstra leveranser, så du har noe å spille på, selv om dagen ble snudd på hodet.

 

Team værberedskap

Her gjelder det å ha en restaurantledelse som kan snu seg, og et kjøkkenteam som takler både à la carte og improviserte arrangement. Sørg også for dialog med lokale aktører og turistkontor, for å få på plass alternativ underholdning hvis været låser gjestene inne. Kanskje et kjellerrom, en lavvo eller et åpent kjøkken kan være alt du trenger for å gjøre uvær til en suksess?

 

Bruk tiden smart på rolige dager

Stille dager på hotellet kan tære på lønnsomheten, men også åpne for verdiskaping:

På kjøkkenet og i restauranten: Bruk tiden til å teste nye retter, oppdatere menyer, finjustere bufféoppsett eller kjøre små internsmakinger. Trening i serveringsflyt, vinparinger eller allergenrutiner er gull verdt!

Bygg gjestedialog og profil: Når det er færre bord å dekke, har de ansatte tid til å snakke med gjestene. En liten prat i frokostsalen eller ved buffeten gir innsikt og skaper relasjon – og det kan være at nettopp disse samtalene som gjør at folk kommer tilbake. 

Tenkt fremover: Ta bilder av retter i godt lys, oppdater markedsføringsmateriell, rydd i interne rutiner, og inviter de ansatte til å komme med forslag til forbedringer. Engasjementet som skapes i rolige perioder, merkes når det koker igjen.

 

En oppsummering: 

  • Restaurantopplevelsen må ofte være “destinasjonen” når plan A ryker.
  • Gjestene må kunne oppleve noe ekstra uten å forlate hotellet.
  • Kulinariske aktiviteter kan gi mersalg – og høyere opplevd verdi.
  • Rolige dager = mulighet for profilbygging og mer dialog med gjestene.

 

Les også:

 

Finn alt du trenger - for både regnværsdager og solskinnsdager - på sg.no