10 trender 2026
2026 ser ut til å bli et år fylt av nye impulser og ny teknologi, men også flere kunder som ser etter det ekte.
Våre ansatte og kunder snakker med mange i løpet av året og sammen så lærer vi litt. Nå ser vi tydelig at gjestene ønsker mer enn bare god mat, de vil ha personlighet og minneverdige øyeblikk.
Stikkordet er OPPLEVELSE. Enten du driver en stor kjede, en kantine, eller et lite kjøkken, er det én ting som gjelder: Skap minner! Hvis ikke velger folk heller take-away eller foodora.
Her får du de 10 viktigste trendene – og konkrete tips til hvordan du kan ta dem i bruk på din meny og i din markedsføring.
1. Kunstig intelligens blir standard
Flere restauranter bruker nå AI som et verktøy for alt fra menyoptimalisering og kostnadskontroll til markedsføring, men husk at også gjestene bruker ChatGPT mer og mer. Og når de søker etter restauranter i ChatGPT, så er det gjerne mer spesifikke med hva de leter etter. De bruker gjerne bydel i stedet for bare by, de beskriver atmosfæren de er ute etter og om det er for en romantisk date eller en familiebursdag.

Sørg for at nettsidene deres har gode, detaljert beskrivelser som AI og Google kan vise frem. Sørg for at alle lokasjoner er synlige i både Google og AI-resultater.
Ta gjerne i bruk anmeldelser og oppfordre kunder til å legge inn sine opplevelser. Alt det kundene skriver blir til mat for AI, så om noen skriver at “Jeg feiret 30års dagen med venninegjengen og hadde det veldig hyggelig” - så kan AI koble det til ditt serveringssted når noen leter etter “Hyggelig sted å feire 30års dagen med venninnegjengen”
2. Ekte autentisk mat og felleskap i fokus
Klassiske bistroer, små bakerier og “bestemors kjøkken”-konsepter ser vi mer og mer av. Det er nok et tegn på at i usikre tider så ønsker folk noe trygt og ekte. Varme smaker, gode råvarer og retter som skaper fellesskap.
Tenk litt på - hvis konseptet deres passer til det - å introdusere noen tradisjonelle retter. Tradisjonelle retter kan jo gjøres med moderne vri! Se også på delingsretter. Tenk tapas eller “family style” servering.
Folk er også mer og mer opptatt av lokale råvarer, og historien bak råvarene. Det handler om jakten på det ekte, så fremhev gjerne opprinnelsen til råvarene dere bruker uansett hvor de er fra. Og ta frem noen “glemte” grønnsaker og urter, om det passer.
3. Inkluderende (og miljøvennlig) mat
Norge er multikulturelt og får også stadig flere veganere eller folk som bare ønsker å spise mer miljøvennlig. Det må tas på alvor. Mat må være mer inkluderende – med alt fra halal og veganske alternativer – til lavutslippspraksis og støtte til nærmiljøet.
Sørg for minst én halal og én vegansk rett på menyen. Fortell om hvordan dere jobber med å redusere matsvinn, kortreist mat,gjenbruk og andre klimatiltak. Miljøet er viktig for alle i 2026.
Lag drikkeparinger med lav eller lite alkohol: kombucha, sprudlende kokos- eller kaktusvann og alkoholfrie viner gjør tilbudet mer inkluderende, uten at det går på bekostning av håndverk og kvalitet.
4. Nye smaker fra utlandet
Vi har egentlig tro på at en god kokk kan skape nye trender selv, men det er noen smaker vi spår blir populære i 2026.
Koreansk spicy - Sauser som gochujang fungerer godt til mye. Den har en litt varm og rund spicyness, som kan passe til mange retter.
Øst-europeiske smaker: Det østeuropeiske kjøkkenet har vært undervurdert lenge, men vi ser at det dukker opp stadig flere restauranter med slik mat på menyen. Så hvorfor ikke teste noen oppskrifter? Den georgiske nasjonalretten Khachapuri er en garantert hit hos lunsjgjester.
PS: Tradisjonsmat fra Øst-Europa er gjerne rimelig å lage og tåler å varmes opp igjen. Den polske nasjonalretten Bigos er et godt eksempel.
5. Fotogene råvarer

TikTok og Instagram er fortsatt plattformene folk bruker til å dele matopplevelser så ingredienser som ser bra ut på bilde og har en god historie vil fortsatt være vinnere der.
PS: Ultraprosessert mat begynner å bli fy-fy blant folk, så vi kommer nok til å se mer av hele råvarer og fullverdige ingredienser. Det gjelder å finne gode måter å presentere dette på.
6. Alkoholfrie alternativer blir mer populært
Alkoholkonsumet i Norge går ned. Om det er fordi vi har blitt så fornuftige, eller om det er fordi alkohol er kostbart kan diskuteres, men fakta er: Lav-alkohol og alkoholfrie alternativer blomstrer.
Tilby mocktails, kombucha, fermenterte drikker og alkoholfrie viner. Gjør en liten innsats med å lage gode paringer. Gi folk en opplevelse.
7. Rimelig og tilgjengelig
De fleste ser litt på prisene når de velger mat, og etter prisutviklingen i 2025 er folk enda mer bevisste. De vil ha en god deal. Det kommer til å bli kikket litt ekstra på prislistene og det bør vi ha en plan for.
Det finnes mange måter å gi folk en god deal på. Enklere retter, “family-style” og mer. Men tenk gjennom om dere har noe på menyen som gir folk følelsen av å ha gjort en god deal
9. Selve opplevelsen blir viktigere
Det å få folk til å snakke om restauranten har alltid vært viktig. Word of mouth er den kraftigste markedsføringen du kan få, og det blir enda viktigere i 2026 når det folk ser på sosiale medier og i Google er fullt av AI og ingen helt vet hva de kan stole på.
God mat og god service er selvfølgelig nummer 1, men vi må også skape en opplevelse utenom. det kan være interiør, midlertidige influencer-komponerte menyer, kanskje gjestekokker. Eller kanskje lage en pop-up versjon av restauranten et helt annet sted for å skape litt buzz?
Det vi tror er at franchiser og restaurantgrupper spesielt bør tenke på, er hvor mye frihet de kan gi til den enkelte restaurant for å skape unike opplegg i sitt nærmiljø.
10. Abonnement og fordelsklubber
“Er du medlem?”
Trenden med kundeklubber og medlemskap på full vei inn i restaurantbransjen. Vi vet jo at du har egentlig ikke lykkes før gjesten kommer tilbake to ganger, og med digitale er det lettere å lokke folk tilbake.
Frist med en gratis forrett eller dessert. Rabatt på bursdagen. Invitasjon til “spesialkvelder” eller andre ting. Men ikke gi dem så gode fordeler at de vil beholde deg for seg selv. Skap ambassadører!
Bonustips: Ta en tur på Pincho Nation og se hvordan de lokker deg tilbake med bonus-tapas og overraaskelser. De er kjempeflinke.
—
Mange av tipsene er inspirert av denne fine artikkelen: 12 Food Trends To Watch In 2026 For Restaurant Groups