Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Lerum - tradisjon og røtter

Lerum - tradisjon og røtter

Tradisjon og røtter har alltid vært viktig for familien Lerum. Det begynte i 1907 på Sørheim i Luster i Sogn, med landhandelen «Bui». Oldeforeldrene til dagens fabrikkeiere startet landhandelen som skulle bli et knutepunkt i bygda. Da to kasser bær en dag ble igjen på kaia, og Lerum-ekteparet begynte å safte, startet det virkelige eventyret.

Lagspill på høyt nivå

Som en av de største hjørnesteinsbedriftene i Sogndal har Lerum alltid hatt stor betydning for nærmiljøet. Bare det å ta i bruk nynorsk i kommunikasjonen kan se ut som et dristig valg utenfra, men har vært viktig for identiteten. «For oss er det helt naturlig!», påstår Trade- og Marketingkonsulent Gro. «Engasjementet for lokalsamfunnet er veldig viktig for oss. Daglig leder Trine sitter i styret for det lokale idrettslaget, og vi stiller gjerne med leskende saft når det arrangeres fotballcup i bydga!» Den tidligere Trondheims-Ørn-spilleren og daglige lederen Trine har tatt med seg nettopp lagspill-filosofien inn på fabrikken. «Menneskene som jobber

her er det aller viktigste for oss, og vi er opptatte av å gjøre hverandre gode,» sier storesøster Gro, «vi spiller alle på lag! Ærlighet og det å stille krav til hverandre er viktig. Samtidig må vi ha humor, kunne stole på hverandre og stå for det man sier.» Det er tydelig at stoltheten og felleskapsfølelsen sitter i veggene i fabrikken. I lunsjpausen er trafikken tett rundt saftmuggene i kantina, og alle ansatte har sine favorittsmaker å verne om.

 

 

Tradisjon og kvalitet

«Selv om jordbærsortene har endret seg og det er noen forskjeller fra kjøkkenbenken til industriell fremstilling, så er grunnpilarene der, og det har de alltid vært», sier daglig leder Trine Lerum Hjellhaug. «Selv om vi driver storproduksjon, er det jo håndverk som ligger i bunnen. Kvaliteten har alltid vært vår prioritet nummer én! – Se bare på hvordan vi utvikler nye produkter: Vi koker syltetøy som du ville ha gjort det hjemme på kjøkkenet, finner en gryte og putter oppi bær. Det eneste vi gjør videre er å skalere opp til produksjon – det er ikke noe juks!»

 

Sunnere valg for kunden

Det er ikke til å legge skjul på at at økningen i sukkeravgiften som slo ned som lyn fra klar himmel inn i 2018 var et tøft slag for bransjen. «Vi kommer ikke unna at frukt og bær inneholder naturlige mengder kalorier, og innså at vi måtte tenke helt annerledes enn det Lerum har gjort tidligere», sier Trine «Det satt langt inne å lansere en produkt som ZERoh!, men vi så behovet i markedet. Det er lang vei fra Sørheim til Hollywood, – men det er utrolig gøy å tørre å gjøre begge deler!» - Og det er ingen tvil om at Lerum har scoret mål med denne nye satsningen. Fra null i en omsetning til en betydelig markedsplassering på 3 år, ble ZERoh! kåret til norgesmestre i vekst i 2018, og produktet er i stadig utvikling.

 

Saft på buffeten

«Det ser ut som saft er i ferd med å komme mer inn på bordet, også innen storhusholdning», sier salgssjef Jørgen Schei, «og helst skal man også ha mange smaker å velge mellom.» Han forteller at Lerum har gjort tester på hoteller, og har funnet ut av opptil 40 % av gjestene på hotellene som ble undersøkt, velger saft i stedet for juice til frokost. Til storhusholdning kan Lerum tilby ulike varianter av lekre saftdispensere i tillegg til de mer vanlige i bag-in-box og dispenservarene. «De nye glasskolbene våre har blant annet blitt veldig populære!», mener salgssjefen.

 

Syltetøy med budskap

«Det er viktig å være bevisst på kvalitet!», sier Jørgen. «Det er mye som har endret seg, blant annet rundt fokuset på sukker. Vi ser for eksempel at hoteller ikke tør å sette frem syltetøyet i store skåler lenger», sier han. «Det er synd at deilig pålegg må gjemmes bort! Informer heller gjesten om hva slags syltetøy som serveres. Du kan for eksempel sette frem Lerum syltetøy uten sukker og sette opp et lite skilt om dette. Da forteller du at ‘hos oss får

du kvalitetsvarer som tar hensyn til gjesten’, og så kan gjesten ta valget selv. Er du spesielt opptatt av smak og kvalitet, kan jeg anbefale serien Heimefrå. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger på denne serien; den smaker som om du skulle ha laget syltetøyet selv!»

 

Produksjon for fremtiden

Alt overskudd har i alle år gått tilbake til fabrikken, og Lerum har alltid rettet blikket fremover. For ett år siden stod en ny syltetøyfabrikk samlokalisert med drikkevarefabrikken på Kaupanger ferdig, bygget for fremtidig vekst. Totalt 28 000 m² med frys, lager, kontorer og fabrikk med 6 produksjonslinjer for saft og juice og 6 linjer for syltetøy. Fabrikken er nå rustet for å vokse. I tillegg til egne produkter, produserer Lerum saft, juice og syltetøy for private labels, for isprodusenter og meierier. «- Og med den nye fabrikken har vi nå kapasitet til enda mer!», sier Jørgen. Hos Lerum er det nemlig ingen som ligger på latsiden. For litt siden ble ZERoh!-isen, verdens første is uten kalorier sluppet, et samarbeid med Hennig Olsen Is. Jordbærsirup, en jordbærvariant av flaggskipet solbærsirupen, er en frisk og søt nyhet; deilig som base for fyldige dessertsauser. I Lerum er de også flinke til å dele oppskrifter og inspirasjon. Det er ikke snakk om å velge mellom enten industri eller lokalt og sjarmerende. Hos Lerum velger de å se verdien i begge deler. Som de selv sier det selv på nettsiden sin: «Vi er stolte og audmjuke over det våre forfedre har skapt, og vidarefører lidenskapen til foredling av ekte frukt og bær. Kjærleik til ekte vare går i arv!»