Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Den nye vinen

Forfatter: Gourmet

Den nye vinen

Trendene vi finner i mat gjør seg også absolutt gjeldende når det kommer til drikke. I dag ønsker forbrukerne å vite hva de spiser og drikker, og hvor og hvordan maten og drikken er produsert. Hos vinimportøren Autentico møter vi en entusiastisk duo med forkjærlighet for økologisk, biodynamisk og bærekraftig vin, og som forteller om en eksplosiv interesse for nettopp slike viner.

Nær-druen-opplevelser

Bak Autentico står vinveteranen Geir Gjerdrum og hans team av lidenskapelige vinentusiaster. Geir var i en årrekke vinskribent i Dagens Næringsliv, helt til han i 2006 selv begynte med vinimport.
Som pionér innen den «ulne» kategorien naturvin, skulle Geir og Autentico, som han grunnla i 2011, bli en pådriver for den allmenne interessen for økologiske, biodynamiske og bærekraftige viner. Autenticos mantra er «nær-druenopplevelser», og dette beskriver i store trekk Autenticos spennende vinportefølje.

 

Jordsmonn, sol, vann og druer

Hos Autentico møter vi også salgssjef Frode Espedal, som har lang erfaring som restaurantsjef og vinkelner. Frode forteller at interessen for umanipulerte viner har eksplodert innen horeca og det profesjonelle markedet. Vinene fra Autentico er uten noen form for tilsetninger, og bringer frem de ekte smakene av jordsmonn, drue, sol og vann. «I dag ønsker flere og flere «det ekte», og her er våre viner midt i blinken.

Vi har faktisk på våre eldre dager opplevd å bli litt trendy!», sier Geir og smiler. «Et annet viktig moment som gjør at våre viner stadig blir mer populære, er at de passer for et meget bredt publikum», forteller Frode. «Eiketunge, røde tusenkronersflasker, som du helst ikke bør drikke på mange år, treffer svært få restaurantgjester», legger Geir til. «Det som kjennetegner våre umanipulerte viner, er at de som oftest er best med én gang de kommer, de er alkoholsvake, de er friske og de er lette å drikke. Slike viner gir en helt annen drikkeglede enn tunge, alkoholsterke viner», påstår han.

 

Vin fra hele verden

Autentico importerer viner fra hele verden, men utelukkende fra små og mellomstore produsenter som deler filosofien om at en vin skal være renest mulig. Geir kan fortelle at vinene fra sørafrikanske Adi Badenhorst er noe man absolutt burde få meg seg. Her er det snakk om ekte håndverk på flaske uten noen snarveier.

 

Lettere mat krever lettere vin

Ser man på mattrender fra restaurantverdenen, er det helt klart at folk spiser lettere. Grønne eller grønnere retter dukker opp i flere og flere menyer, og vi kan snart ikke snakke om kjøttfrie retter som «alternativer». Da er det veldig viktig at også vinkartet henger med i utviklingen. Med lettere mat må man også tilby lettere viner som ikke dreper de friske, lette smakene. Her vil man finne en rekke gode varianter i Autenticos sortiment. Geir forteller at Autentico er blant de importørene som har desidert størst horecasalgs-prosent. «Nå vil folk ha bærekraftig vin uten tilsetninger, laget av mennesker som har det bra, og det skal de få av oss», avslutter Geir.

 

Foto: Autentico