Dette nettstedet støtter ikke Internet Explorer 10 eller lavere. Følg denne lenken for å velge en annen nettleser.

Q-Meieriene - den smarte utfordreren

Forfatter: Gourmet

Q-Meieriene - den smarte utfordreren

Det er allerede gått 19 år siden nye, oppfinnsomme Q-Meieriene pisket opp kulturen i norsk melkeproduksjon og erobret norske frokostbord med optimistisk entusiasme og pågangsmot.

Driver meieri på sin måte

Meieriet er den største bedriften i Gausdal, og betyr veldig mye for lokalsamfunnet. Et sjarmerende fabrikklokale som har fungert som ysteri og meieri i over 100 år, og med Q-meieriene bak roret siden 2000. Her produseres det både natt og dag, med 70 ansatte fordelt på 3 skift per døgn. Q-Meieriene driver også et større meieri på Jæren, med melkeleveranser fra 200 gårder fra Jærenområdet. I Gausdal produseres både vanlig melk på kartong og noen syrnede melketyper, som yoghurt, Skyr og rømme. I et rom på ca. 100 kvadratmeter blir 1/3 av hele Norges forbruk av rømme produsert. Der tappes rømmen i flytende tilstand, slik at rømmen tyknes og syrnes rett i begeret. Fabrikksjefen på Q-meieriet i Gausdal, Lillian Solberg-Findalen, forteller at «denne metoden gir rømmen en helt spesiell, myk konsistens og en ekstra rund, behagelig smak.»

 

Innovativ utfordrer

«For oss i Q-Meieriene er det viktig å skape merverdi for kundene våre», sier Salgssjef Foodservice, Ove Jarland Røed. «‘Det finnes alltid bedre måter å gjøre ting på’, er vårt motto. Vi i Q-Meieriene er drevet av innovasjon. Vi var først ut med å merke melkekartongen med ‘Best før, ikke dårlig etter’. Det var også vi som først kom opp med skrukorken på melkeprodukter, vindu og måleskala på literskartongen og yoghurt på pose.»

 

Suksess på pose

«Jeg vet forresten ikke om dere har hørt historien om hvordan yoghurten vår havnet på pose?», sier Ove entusiastisk: «Det var småbarnsfaren Erik fra Bergen som fikk assosiasjoner til refillemballasjen til vaskepulver og tenkte; ’Hvorfor kan man ikke lage en yoghurtemballasje som tåler litt mer?’.

Han var irritert over at det ble så mye gris når barna skulle spise yoghurt, på stive plastbegre som det gikk hull på i butikken, eller som sprakk hvis de datt i gulvet ut av kjøleskapet, og han savnet et produkt som var enklere for barna hans å håndtere. Vi prøvde ut ideen hans, og med en smart kork i toppen i tillegg, ble det mindre søl», sier Ove. «Produktet har blitt en knallsuksess!

 

Satsning på storhusholdning

Q-Meieriene har klart å bli en markant konkurrent innen dagligvare, og de ønsker å vokse seg store på storhusholdning. «Vi setter oss høye mål om å bli gode på levering», sier Ove, «på alt fra de store bag-in-box-volumene til de små 0,25-litere. Vi er også stolte av å kunne si at vi står for de samme verdier som Servicegrossistene. Sammen med bransjen ønsker vi å jobbe for en bedre helse til befolkningen. Vi jobber kontinuerlig med saltreduksjon, vi kaster oss med i sukkerkampen, og vi har kjempet mot matsvinn i årevis, blant annet med ‘Se-lukt-smak’-kampanjen vår i 2017. I tillegg jobber vi målrettet med å få ned innholdet av mettet fett i produktene våre, og vi ønsker å gi laktosereduserte alternativer til de kundene som trenger et bredere utvalg.

 

Merverdi i kantinedisken

«Vi ser at de samme produktene som finnes i butikk også beveger seg inn i de større kantinene», påstår Ove. «Arbeidssituasjonen for folk flest har endret seg; vi har mer fleksible arbeidstider, er på jobb til ulike tidspunkter, vi trener på ulike tider av døgnet, og noen dager blir du kanskje sittende lenger på jobb, og vet du kan trenge litt ekstra påfyll. Har kantina en velfylt kjøledisk med næringsfulle produkter, er det kjapt for kunden å ta med seg et mellommåltid til senere på dagen. Det er også morsomt å se hvordan enkelte voksne har omfavnet poseproduktene våre: De fungerer som enkel og kjapp næring til trening og restitusjon, eller bare med seg i lomma i farta. Vi ser tydelig at folk vil ha mat som går fort å få i seg, og som metter godt!»

 

 

 

Stoltheten Skyr®

Inne på fabrikken ble det en ekstra liten pause ved den store pakkemaskinen til Skyr®-produktene. Q-Meierienes egen merkevare Skyr® er en stolthet for produsenten. - Og det er kanskje ikke så rart; Det et proteinrikt og næringsfult produkt, og den inneholder ikke alt fettet: «Barneproduktene har jo blitt veldig populære, men Skyren® har også vist seg å være et smart produkt innen helse- og omsorgssegmentet, spesielt til eldre. Den er lett å svelge og tygge, og de gode næringsstoffene som du også får gjennom melk, får du også her. Med en nøytral Skyr®-variant får du en god næringsbase som du enkelt kan tilsette annen type næring ved behov. – Et vennlig og fleksibelt produkt for alle aldersgrupper!»

 

En entusiastisk gründer

Du kan ikke ha unngått å se ham på melkekartongen; gründer, admistrerende direktør og primus motor, Bent Myrdahl. Han lever og ånder for Q-Meieriene, og for matsvinn, bærekraft og innovasjon. – Og som Ove sier det; «Han er et levende eksempel på hva som skjer når samfunnsansvaret flytter inn i merkevaren!»

 

Visste du at…

Q-Meieriene er alltid lydhøre for nye ideer og behov, og hvem som helst kan besøke Q-meierienes nettsider og dele sine og ideer og ønsker. – Og hvis du lurte; – ja, det er Bents eget mobilnummer som står på melkekartongene!